O dobroci Boga wobec świata i Izraela
Całe stworzenie wezwane jest, by wielbić Boga. Proszę o otwarcie Pisma Świętego na Psalmie 147.
zdjęcie: ks. Wojciech Bartoszek
2025-09-04
Psalm 147 jest hymnem. Łączy on w jedną wspólnotę rzeczywistość ziemską i kosmiczną (Jerozolima, Izrael – gwiazdy; pokorni i nikczemni na ziemi – chmury na niebie; słowo Boga kształtujące z
Struktura psalmu:
I. Twórcze panowanie Boga (wersy 1-6)
I.1. Wezwanie do uwielbienia (wers 1)
I.2. Budowanie, gromadzenie i uzdrawianie na ziemi (wersy 2-3)
I.3. Porządkowanie w niebie (wersy 4-5)
I.4. Wprowadzenie sprawiedliwości na ziemi (wers 6)
II. Zatroskanie Boga (wersy 7-11)
II.1. Wezwanie do dziękczynienia (wers 7)
II.2. Troska o ziemię i zwierzęta (wersy 8-9)
II.3. Troska o Jego czcicieli (wersy 10-11)
III. Obdarowanie prawem Izraela (wersy 12-20)
III.1. Wezwanie skierowane do Jerozolimy / Syjonu (wers 12)
III.2. Troska o Jerozolimę (wersy 13-14)
III.3. Potęga słowa Boga (wersy 15-18)
III.4. Ob
Całość otwiera i zamyka wezwanie do chwalenia Jahwe, czyli „Allelu
Temat odbudowy Jerozolimy i gromadzenia Izraelu sugeruje powygnaniowy czas powstania tego psalmu. Swoją tematyką nawiązuje do Ps 33 i 104. Dostrzegalne są w nim również zagadnienia poruszane w Księdze Powtórzonego Prawa 4; Księdze Hioba 37-39 i Księdze Iza
Wers 1, który określiliśmy
Trzy obrazy tworzą treść wersów 2-3. Wszystkie charakteryzują działanie Boga. Jest On budowniczym, który odbudowuje Jerozolimę (wers 2a; Ps 51, 20; 87; 102, 17); jest dobrym pasterzem, który ponownie gromadzi rozproszonego Izraela (wers 2b; Księga Iza
Potrójny ten obraz to także świadectwo Boga, który wciąż na nowo składa, odbudowuje i uzdrawia rozsypującego się człowieka. Bóg w swoim miłosierdziu wciąż nie traci cierpliwości wobec nierzadko zniechęconego, a nawet zniewolonego (współczesnego) człowieka.
W dwóch następnych obrazach (wersy 4-6) psalmista wyraźnie podkreślił, że Bóg dysponuje odpowiednimi środkami umożliwiającymi realizację tego wszystkiego, co zostało opisane w wersach 2-3. Pierwszy z tych obrazów ukazuje Boga
Werset 7, otwierający drugą część psalmu (wersy 7-11), wzywa do pieśni dziękczynnej. Z pieśni uwielbienia (wers 1) psalmista przechodzi w pieśń dziękczynną. To naturalny proces duchowy, gdyż chwaleniu Boga zawsze towarzyszy wdzięczność. Uzewnętrznia ją gra na cytrze (zob. np. Ps 33, 2; 71, 22; 92, 4).
Druga część psalmu uwydatnia troskliwość Boga. Wersy 8-9 wyliczają konkretne jej przykłady, które możemy zestawić w pary: chmury dla niebios, deszcz dla ziemi, trawa dla gór, pokarm dla bydła i obraz odrębny: zaspokojenie głodu piskląt kruka. Nawiązują one do Ps 104, 3. 13-14. O ile cztery pierwsze pary są z sobą zharmonizowane, to piąta, czyli obraz kruka, nieco się wyróżnia. Kruk w całym Psałterzu po
Zatroskanie Boga obejmuje także człowieka (wersu 10-11). Inne jest jednak spojrzenie i wartościowanie Boga, a inne człowieka. Nie ma On upodobania w sile, która imponuje człowiekowi (wers 10), ale w ufności, którą człowiek w Nim pokłada (wers 11). Obydwa wersy nawiązują do Ps 33, 16-19. W obydwu tych tekstach owa bo
Trzecia część psalmu (wersy 12-20) rozpoczyna się podobnie
Wers 13, który odpowiada wersowi 2, wskazuje na Jahwe, który jest nie tylko budowniczym, ale i stałym opiekunem Jeruzalem (obraz wzmocnionych rygli bram miejskich to symbol bezpieczeństwa; zob. także Ps 122, 2). W dalszej części tego wersu (13b) Jeruzalem jest
Tematem przewodnim wersów 15-18 jest skuteczność słowa Jahwe. By
Trzeba wyjść od stwierdzenia, iż słowo na terenach starożytnego Bliskiego Wschodu rozumiane było znacznie bardziej dynamicznie niż w naszym kręgu kulturowym. Nie ograniczano go tylko do wypowiedzi, lecz uważano, iż także powoduje to, co oznacza. W takim rozumieniu było o wiele bardziej skuteczne, niż jesteśmy do tego przyzwyczajeni. To wszystko nabiera jeszcze szczególnej mocy, gdy w grę wchodzi słowo Boże. Godzi się także przypomnieć, iż dlatego właśnie dābār to nie tylko wypowiedź, ale i wydarzenie (J. Warzecha, Personifikac
Gdy mowa jest o słowie w wersie 15a określa je hebrajski termin ’imrāh („słowo”, „powiedzenie”), a nie przywołany już dābār („słowo”). To synonim, a termin dābār po
Przez swoje słowo Bóg działa w świecie. Psalmista przytacza kilka skutków siły i dynamiki tego słowa, które działa natychmiast (stąd metafora jego biegu w wersie 15b). Słowo to powoduje, że pada śnieg, po
Słowo Boga zostało także posłane do Jakuba (synonim Izraela), gdzie otrzymało jeszcze inną formę, stając się rozporządzeniami i prawem, które prowadzi Izraela drogą życia. (wers 19; Księga powtórzonego Prawa 4, 1-8; Ps 33, 4-6). Dlaczego słowo to w formie Bożych rad i przykazań zostało skierowane do Izraela (ob
Psalm 147 może być kontynuacją pełnej nadziei myśli Ps 146, dodatkowo poszerzoną o zagadnienie Jerozolimy / Syjonu. Może też być podsumowaniem w Psałterzu całej teologii Syjonu,
Przede wszystkim przypomina jednak, że dzieło stwarzania wciąż trwa, bo Bóg jest nieustannie twórczy i równocześnie porządkujący oraz uzdrawiający. Człowiek, który w tym dziele potrafi niszczyć i ranić siebie, czyniąc siebie istotą o rozdartym sercu, wciąż może liczyć na Boże lekarstwo, które dzisiaj nazywa się miłosierdzie. Bóg z troskliwością dba o tworzony przez siebie świat. Zapewnia mu to wszystko co potrzebuje, aby przetrwał fizycznie (cała gama barwnie opisanych w psalmie życiodajnych z
Zobacz całą zawartość numeru ►