O zaufaniu Bogu i prawości życia
Kto ufa Bogu, nigdy się nie zawiedzie. Proszę o otwarcie Pisma Świętego na Psalmie 125.

zdjęcie: ks. Wojciech Bartoszek
2025-08-01
Psalm 125 jest modlitwą wspólnoty ufającej Bogu. Posiada charakter dydaktyczny, pouczający kolejne pokolenia Izraelitów przybywających w pielgrzymce do świętego miasta Jeruzalem. Nie jest wykluczone, że powstał on w okresie po niewoli babilońskiej, kiedy to potężne berło okupanta nie wytrzymało próby czasu i rozpadając się otworzyło drogę ku wolności narodu wybranego (wers 3).
Pieśń zawiera trzy strofy: I – Opieka Jahwe (wersy 1-2); II – Tymczasowość ucisków (wers 3); III – Podwójna prośba (wersy 4-5). Wszystkie one są ze sobą ściśle powiązanie, a ich wspólną cechą jest zaufanie Bogu i prawość życia.
Strofę pierwszą rozpoczyna odniesienie do góry Syjon, na której znajdowała się świątynia jerozolimska (wers 1). Według starej tradycji żydowskiej góra ta posiadała głęboko w ziemi osadzone fundamenty oraz cieszyła się spec
Strofa druga (wers 3) podejmuje kwestię trudnych wydarzeń z historii narodu wybranego. Psalmista wprawdzie żadnego z nich nie przywołuje, ale symbol „berła nieprawości” może nawiązywać do okresu zajęcia Judy i Jerozolimy przez Babilończyków (586 – 538 przed Chrystusem). Orant wyraźnie wskazał, że bezpieczeństwo narodu jest zależne od religijno-moralnego postępowania jego obywateli. Zwrócenie się wyznawców Jahwe ku nieprawości będzie wiązało się z odwróceniem od nich opiekuńczej obecności Boga (zob. także Księga Jeremiasza 7, 4-15).
Strofa trzecia zawiera dwie prośby: w pierwszej orant wstawia się u Boga za ludźmi dobrymi i prawego serca, prosząc dla nich o Bożą życzliwość (wers 4), a w drugiej zwraca uwagę na tych, którzy schodzą z dróg sprawiedliwości i dobroci, obierając bezdroża zła. Domaga się odrzucenia ich – losu czekającego wszystkich złoczyńców (wers 5). Psalmista w swojej wypowiedzi jest kategoryczny. Dla tych, którzy nie chcą nawrócenia (powrotu na drogi prawości) pragnie jednoznacznego rozstrzygnięcia – oddalenia ich od wspólnoty z Jahwe. Błądzący mogą bowiem pociągnąć za sobą innych.
Pieśń kończy się życzeniem pokoju dla Jeruzalem (zob. Ps 128, 6; List do Galatów 6, 16). W słowach tych wyczuwa się umiłowanie przez psalmistę świętego miasta, a ich treść zawiera to wszystko co najlepsze: pokój, dobrobyt, nienaruszalność, zbawienie (bogactwo znaczeniowe hebrajskiego terminu šālôm). Jeruzalem wciąż jest tego warte!
Psalm uczy zaufania Bogu. Jednakże trzeba pamiętać, że zaufanie to (podobnie
Współczesne „berła nieprawości” (wers 3) otrzymują różne kształty i formy oddziaływania (nacisku) na człowieka. Pośród tych doświadczeń człowiek nie jest sam, gdyż Bóg odpowiada na ludzkie zaangażowanie (skierowane zarówno ku dobru i prawości,
W przedstawionej „pieśni pielgrzymów” („pieśni stopni”) /wers 1a/ można dostrzec jeszcze jedną prawdę: zaufanie Bogu lubi wędrować z prawością życia.
Zobacz całą zawartość numeru ►