O wielkości, dobroci i królestwie Boga
Bogu należy się uwielbienie.

zdjęcie: pixabay.com
2025-06-02
Psalm 145 jest hymnem o budowie akrostychicznej, czyli w wersji oryginalnej poszczególne jego wersy rozpoczynają się od kolejnej litery alfabetu hebrajskiego. Tego rodzaju uporządkowanie może dotyczyć wersów, strof lub całych sekcji psalmów (zob. Ps 9; 10; 25; 34; 37; 111; 112; 119). W utworze tym brukuje jednak litery nun, która powinna otwierać wers 14.
Psalm jest pieśnią odznaczającą się precyzyjną zarówno co do treści,
Strofa trzecia (wersy 11-13) i czwarta (wersy 14-20) służą pogłębieniu treści strof pierwszej (wersy 3-6) i drugiej (wersy 7-9). Czynią to przez doprecyzowanie i konkretyzację. Co jest ukryte w strofach pierwszej i drugiej, staje się wyraźne w strofach trzeciej i czwartej (por. R. Kimelman, Psalm 145: Theme, Structure, and Impact, „Journal of Biblical Literature” 113/1 (1994), s. 38-41).
To ostatni z psalmów przypisanych Dawidowi. W rzeczywistości jest to utwór powstały w ostatnim etapie formowania się Psałterza, o czym świadczą jego język, budowa alfabetyczna oraz liczne odniesienia do innych tekstów biblijnych.
„Wywyższać”, „błogosławić” i „oddawać cześć” (wersy 1-2), to trzy synonimiczne czasowniki, którymi psalmista uzewnętrznia swoje pragnienie uwielbienia Boga. W Psałterzu stanowią one „język chwały”, za pomocą którego człowiek stara wyrazić to, co po ludzku niewyrażalne, dotknąć Boga słowami, które niosą w sobie wdzięczność, oddanie, miłość (zob. np. Ps 30, 2; 104, 1. 35; 146, 1-2).
Orant określa Boga słowami „Boże mój, Królu” (wers 1). Istnieją psalmy, w których psalmiści podobnie zwracają się do Boga (np. Ps 5, 3; 68, 25; 84, 4), ale tylko w tej pieśni dodano rodzajnik przed terminem „król”. Podkreśla on wyłączność boskiego panowania.
Psalmista wskazuje na stałość swojej postawy. Pragnie wychwalać Boga każdego dnia. Chce to czynić w czasie ziemskim, a następnie kontynuuować to dzieło „na wieki i na zawsze” (wers 1-2. 21; Ps 34, 2).
W strofie pierwszej (wersy 3-6) orant podejmuje zagadnienie wielkości Boga. Prawda ta całkowicie przekracza możliwości poznawcze ludzkiego rozumu (zob. Księga Iza
Jedno pokolenie poucza następne, przekazuje mu swoje przekonania i swoje praktyki, obydwa modlą się wspólnie łącząc młode i stare głosy w nieprzerwanym koncercie rozbrzmiewającym wśród piasków pustyni życia (C.G. Valles, Módlmy się razem. Rozważania o Psalmach, przekł. M. Borowska, Kraków 1997, s. 337).
Wielkość Boga, Jego dostojeństwo i chwałę, należy także dostrzegać w Jego słowach i cudach (wers 5; Ps 9, 2; 104, 1; 111, 3). Sformułowanie to może nawiązywać do słów i cudów dokonanych przez Boga, by wyprowadzić naród wybrany z niewoli egipskiej (cudowne wyzwolenie). Może też odnosić się do konkretnych wydarzeń z życia psalmisty i jego narodu. Domagają się one refleksji. Można bowiem przeoczyć sprawy ważne, które dzieją w pobliżu. Można nie dostrzec znaków dawanych przez Boga człowiekowi.
Każde pokolenie ma co opowiadać o Bogu (wers 6). Wprawdzie nie sposób opisać Jego siły budzącej grozę, ani Jego niezgłębionej wielkości, ale nieumiejętność pełnego wyrażenia tego ludzkimi słowami, nie zwalnia od głoszenia prawdy o Bogu.
Strofa druga (wersy 7-9) eksponuje dobroć Boga, wy
Wers 10 pełni podwójną funkcję. Pierwsza jego część (wers 10a) nawiązuje do zakończenia strofy drugiej, a część druga (wers 10b) stanowi kontynuację tematu błogosławieństwa z preludium. Skoro Bóg jest „miłosierny dla wszystkich swoich stworzeń” (wers 9b), to „wszystkie Jego stworzenia” (wers 10a) powinny Go wychwalać. Także psalmista poszerza osobiste pragnienie błogosławienia Boga (wersy 1-2), na wszystkich wyznawców Jahwe (wers 10).
Strofa trzecia (wersy 11-13) naznaczona jest tematem królestwa Boga. W oryginale hebrajskim wersy te zaczynają się od liter K-L-M. Gdy przeczytamy je w odwrotnej kolejności, to otrzymamy rdzeń mlk, który w języku hebrajskim odzwierciedla ideę rządzenia, królowania, czyli myśl przewodnią nie tylko tego passusu, ale całego psalmu.
Wers 11 wskazuje na zadanie: wezwanie do szerzenia chwały królestwa Boga, a wers 12 ukazuje cel: umożliwienie człowiekowi poznanie potęgi, chwały i dostojeństwa tego królestwa. Jest ono dla wszystkich, co akcentuje sformułowanie „synowie ludzcy” (Ps 33, 13; Koh 1, 13; 2,3.8 itd.). Wers 13 odsłania jego istotę: pełne panowanie Boga zarówno w wymiarze czasu („na wszystkie wieki”),
Strofa czwarta (wersy 14-20) uwydatnia troskę Boga o stworzony przez Niego świat. Prze
Bóg, który króluje nad wszystkim jest równocześnie bliski dla wszystkich. Jednak bliskość ta jest zależna od szczerości człowieka, czyli życia w prawdzie (wers 18; Ps 119, 151). Bliskość ta urzeczywistnia się także w pomocy
W zakończeniu (wers 21) psalmista nawiązał do myśli z dwóch pierwszych wersów, czyli pragnienia wychwalania Boga. W dalszej części utworu przedstawił przymioty Boga, odniósł się do Jego królowania i troskliwości. Teraz z ust oranta rozbrzmiewa najważniejsza pieśń, bo wielbiąca Jahwe. Rozszerza ją na „wszelkie ciało”, które ma błogosławić świętość Boga. Wyrażenie „wszelkie ciało” może oznaczać wszystkie żyjące istoty (Rdz 6, 17; Ps 136, 25; Księga Liczb 16, 22; 27, 16) lub każdego człowieka z osobna (Księga Iza
Znane już z wersów 1-2 sformułowanie „na wieki i na zawsze” podkreśla wymiar wieczności, w której będzie trwać uwielbienie i błogosławienie Boga (wers 21b). Tam już nie można wyznaczyć granic przyszłości.
Psalmista wychwala Boga za Jego dobroć i troskę o świat (podobnie
Psalm 145 można również odnieść do modlitwy „Ojcze nasz” (Mt 6, 9-13; Łk 11, 2-4). Obydwie modlitwy oddają cześć imieniu Boga (Ps 145, 1-2. 21; Mt 6, 9), oczekują Jego królestwa (Ps 145, 11-13; Mt 6, 10); odnoszą się do pokarmu (Ps 145, 15-16; Mt 6, 11); przywołują zagadnienie miłosierdzia Boga (Ps 145, 7-9; Mt 6, 12) oraz kwestię wołania o pomoc podczas zmagań i pokus (Ps 145, 18-20; Mt 6, 13).
W tradycji żydowskiej (liturgii synagogalnej) to jeden z najczęściej odmawianych psalmów. Jest on recytowany trzy razy dziennie („Kto trzy razy dziennie powtarza tehillâ Dawida, może być pewien, że będzie synem przyszłego świata” – Berakot 4b). Tradycję tę przejął starożytny Kościół, zalecając odmawianie modlitwy „Ojcze nasz” trzy razy dziennie (por. Didache VIII, 2-3, w: Pierwsi świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich, przekł. A. Świderkówna, wstęp, kom. i oprac. M. Starowieyski, Kraków 2010² (uzupełnione i poprawione), s. 36; T. Lorenzin, I Salmi. Nuova versione, introduzione e commento, Milano 20083, s. 528).
Zobacz całą zawartość numeru ►