O wychwalaniu i błogosławieniu Boga
Wszyscy są wezwani, by chwalić Boga. Proszę o otwarcie Pisma Świętego na Psalmie 135.

zdjęcie: pixabay.com
2025-03-05
Psalm 135 to hymn, który pierwotnie był śpiewany lub recytowany w świątyni jerozolimskiej podczas wielkich świąt (najczęściej wskazuje się na Paschę lub Święto Namiotów). Na jego kultyczny charakter wskazują wersy 1-2 oraz 19-20, w których zawarto polecenia skierowane do osób posługujących w świątyni oraz wszystkich w niej zgromadzonych.
Jest to utwór, który zawiera liczne cytaty lub odniesienia do innych psalmów albo tekstów biblijnych, co sytuuje go pośród psalmów powstałych zasadniczo po powrocie z wygnania babilońskiego (wers 1 – Ps 113, 1; wers 2 – Ps 134, 1; wers 3a – Ps 136, 1; wers 3b – Ps 54, 8; wers 4 – Księga Wyjścia 19, 5; Księga Powtórzonego Prawa 7, 6; wers 6a – Ps 115, 3; wers 7 – Księga Jeremiasza 10, 13; 51, 16; wersy 10-12 – Ps 136, 17-22; wers 13 – Księga Wyjścia 3, 15; wers 14 – Księga Powtórzonego Prawa 32, 36; wersy 15-20 – Ps 115, 4-11).
Nie jest jednak tylko ich kopią, ale piękną i pełną dynamiki pieśnią o przejrzystej strukturze: I. Wezwanie do wychwalania Jahwe wraz z uzasadnieniem (wersy 1-4); II. Dzieła Boga w przyrodzie (wersy 5-7); III. Dzieła Boga w historii Izraela (wersy 8-14); IV. Niemoc bożków (wersy 15-18); V. Wezwanie do wspólnego wychwalania Jahwe (wersy 19-21).
Psalm rozpoczyna wezwanie Allelu
Do wychwalania imienia Jahwe wezwani są „słudzy Jahwe” (wers 1), czyli wpierw kapłani i lewici troszczący się o kult w świątyni jerozolimskiej. To oni stoją w domu Jahwe oraz przebywają na dziedzińcach świątyni (wers 2). W znaczeniu szerszym sługami mogą być wszyscy Izraelici przybywający do świątyni, tym bardziej, że otrzymali oni taki tytuł w wersie 14. Bóg jest Bogiem całego ludu, stąd określenie „nasz Bóg” (wers 2), a lud jest Boga, stąd sformułowanie „jego lud” (wersy 12 i 14). Więź tą ukształtowało przymierze, które Bóg zawarł z narodem wybranym.
Wychwalaniu Jahwe ma towarzyszyć śpiew, którego powodem jest podwójna łaska: poznania imienia Boga (wers 3; w Biblii znać czyjeś imię, to wejść z nim w relacje – zob. np. Księga Rodzaju 32, 30; Księga Wyjścia 3, 13-14) oraz wyboru patriarchy Jakuba i całego ludu. Wraz ze swoim patriarchą lud stał się własnością Jahwe, otrzymując imię Izrael (wers 4; Księga Rodzaju 32, 29).
Z pewną dumą (wers 5: „
Sercem tego utworu wydają się być wersy 8-14, streszczające historię uwolnienia Izraelitów z niewoli egipskiej oraz osadzenia ich w Ziemi Obietnicy. Rozwi
Psalmista ponownie wyznaje swoją wiarę. O ile wcześniej (wersy 5-7, zwłaszcza wers 5) wskazał na siłę i dynamikę Jahwe, to w wersach 15-18 sarkastycznie eksponuje bezsilność i bierność pogańskich bożków. Wers
Psalm kończy się ponownym wezwaniem do wychwalania Jahwe (wersy 19-21). Tym razem do wspólnego i powszechnego błogosławienia Jahwe. W tych trzech wersach aż pięciokrotnie występuje hebrajski rdzeń brk, który zawiera ideę błogosławienia, czyli chwalenia, wielbienia. W znaczeniu współczesnym „błogosławić” to także dobrze mówić o kimś, dbać o czyjąś dobrą sławę. Błogosławić Boga to wychwalać Go i oznajmiać, że jest On źródłem szczególnej mocy (zob. np. Ps 66, 8; 68, 27; 103, 1-2.20-22).
Do błogosławienia Boga wezwani są wszyscy Jego wyznawcy, co psalmista ujął w obrazie poszczególnych domów: „dom Izraela” może symbolizować cały naród, „dom Aarona” – kapłanów (wers 19); „dom Lewiego” – zaangażowanych w kult i dzieła Boże (np. śpiewaków). By nikogo nie pominąć orant dodał „czcicieli Jahwe” (wers 20). Każdy jest nawoływany do błogosławienia Boga, który zamieszkał na Syjonie, gdzie jest Jego dom-świątynia (wers 2), stając się mieszkańcem Jeruzalem (wers 21).
Psalm 135 zawiera kilka prawd doktrynalnych: Pierwsza z nich – Jahwe jest Bogiem żywym i działającym według własnej woli, bożki pogańskie są martwe i bezsilne. Druga – Bóg panuje nad całym wszechświatem i wyznacza rytm życia przyrody. Trzecia – Bóg czuwa nad Izraelem - swoim ludem, który wybrał sobie na szczególną własność.
Wszystko to ma skłaniać nie tylko do dziękczynienia, ale i uwielbienia Boga, gdyż wychwalanie, uwielbienie i błogosławienie to coś więcej niż dziękowanie:
Dostrzegamy różnicę między uwielbieniem a dziękczynieniem. Uwielbienie ukierunkowane jest na osobę i dzieło same w sobie: chwalimy Boga w Nim samym, Jego majestat, cudowność, wszechmoc, piękno i dobroć. Dziękczynienie natomiast wiążę się bardziej z darem lub przysługą, okazaną łaską. Dziękujemy za dar życia, zdrowia, wybawienia od wroga, wysłuchanie prośby, doświadczenia opieki. W psalmach i naszym życiu uwielbienie i dziękczynienie wzajemnie się przenikają (o. P. Kwiatek OFMCap, Psalmoterapia. Uzdrowienie serca, Częstochowa 2022, s. 100).
Człowiek ma tak przeżyć swoje życie, aby chwalić nim i błogosławić Boga. Aby tak było trzeba starać się przeżyć w ten sposób każdy dzień. W praktyce oznacza to, że co dzień należy zaczynać od nowa.
Zobacz całą zawartość numeru ►