O agresji wrogów i milczeniu Boga
Czy Bóg milczy wobec krzywdy człowieka? A może to człowiekowi brakuje wytrwałości w błaganiach?

zdjęcie: pixabay.com
2025-04-30
Psalm 83 jest lamentacją narodu i równocześnie jednym z trzech tzw. psalmów złorzeczących (dwa pozostałe to Ps 58 i 109). Jego treść jest przejrzysta, związana z zewnętrznym niebezpieczeństwem zagrażającym Izraelowi. W wersach 7-9 przedstawiono listę agresorów, jednakże trudno dokładnie określić kontekst historyczny i datację tego wydarzenia.
Struktura pieśni: I. Wprowadzenie (wers 2); II. Opis działalności wrogów Izraela (wersy 3-9). W tej części wyróżniamy: II.1. Aktywność wrogów (wersy 3-5); II.2. Koalic
Psalmista jest przekonany, że w obecnej, tragicznej sytuacji narodu wybranego do Boga nie docierają modlitwy Jego czcicieli. Utożsamia milczenie Boga z brakiem Jego działania, a Jego bierność ze spoczynkiem (wers 2). Wołanie, by nie był głuchy jest wołaniem, by był wybawicielem (zob. także Księga Iza
W wersach 3-5 orant uzasadnia swoje wołanie. Wpierw podkreśla bliskość wrogów, są już słyszalni (wers 3a: „warczą”, „burzą się”).
Wrogowie są wystarczająco blisko, żeby można było usłyszeć ich wrzask. W kontekście prośby o to, żeby Bóg nie był głuchy, sytuac
Nieprzy
W wersie 4a niebagatelne znaczenie posiada wyrażenie „Twojemu ludowi”. Zaimek dzierżawczy „twojemu” odnosi się do Boga. Psalmista chce podkreślić tożsamość ludu, z którego i on się wywodzi. On i jego rodacy są przecież ludem Boga, a to oznacza, że ich krzywda nie może być obojętna Bogu. Pomimo aktualnie złej sytuacji orant wciąż jest przekonany, że Bóg nadal ochrania swój lud, dlatego tak dokładnie relacjonuje postępowanie wrogów, opowiada o ich spisku i zamiarach wobec Izraela (wers 4b-5; zob. Księga Wyjścia 17, 14; Księga Powtórzonego Prawa 25, 19; 32, 26; Ps 109; 15). Czyni to tak dokładnie, bo jest przekonany, że Bóg go słyszy. Powiadamia Boga, że wrogowie nie tylko wystąpili przeciwko Jego ludowi, ale nawet przeciw Niemu, a decyz
W wersach 7-9 orant szczegółowo wylicza o kogo dokładnie chodzi. Jakby stał przed Bogiem i informował Go na kogo powinien zwrócić uwagę i wobec kogo podjąć stanowcze działanie. Pokrótce zapoznajmy się z poszczególnymi ludami: Edomici („Namioty Edomu”) byli potomkami Ezawa (brata Jakuba), nazywanego również Edomem (zob. Księga Rodzaju 25, 29-30). Mieszkali na wyżynie Seir (zob. Księga Rodzaju 36, 8-9), na południowy wschód od Morza Martwego oraz na stepowo-pustynnym obszarze Negebu. Edom to także nazwa regionu, który zajmowali.
Izmaelici, potomkowie Izmaela (zob. Księga Rodzaju 25, 13-16), syna Abrahama i Hagar (zob. Księga Rodzaju 16, 11). Zamieszkiwali tereny Pustyni Synaj i Pustyni Arabskiej (zob. Księga Rodzaju 25, 18).
Moab to imię syna Lota i jego starszej córki (zob. Księga Rodzaju 19, 30-37), protoplasta Moabitów. Moabem nazywano również ich terytorium, czyli obszar po wschodniej stronie Jordanu, między Morzem Martwym, a Pustynią Syryjsko-Arabską. Od północy sąsiadowali z Ammonitami, a od południa z Edomitami (zob. Księga Liczb 22, 1; Księga Iza
Hagryci mieszkali na terenie Baszanu i wschodniej części Gileadu (zob. Pierwsza Księga Kronik 5, 10-22). Poza tym psalmem i Pierwszą Księgą Kronik nie po
Gebal to nazwa szczepu arabskiego zamieszkującego krainę o tej samej nazwie w okolicach dzisiejszej Petry w Jordanii. To także nazwa nadmorskiego miasta fenickiego, szerzej znanego
Ammon to imię syna Lota i jego młodszej córki (zob. Księga Rodzaju 19, 30-38), protoplasta Ammonitów. Ponadto nazwa krainy na wschód od Jordanu i na północ od Moabu, będącej w ich posiadaniu.
Amalek, syn Elifaza, wnuk Ezawa (zob. Księga Rodzaju 36, 12), praojciec ludu Amalekitów. Lud ten żył w okolicach Negebu (zob. Księga Liczb 13, 29).
Filistea jest określeniem terytorium, na którym mieszkali Filistyni (nazywani również „ludami morza”), czyli równiny pomiędzy Jafą (północ), a Gazą (południe), położonej nad Morzem Śródziemnym, zwanym także Morzem Filistyńskim (zob. Księga Wyjścia 23, 31; Ps 60, 10; 108, 10).
Tyr to nazwa warownego miasta portowego w południowej Fenicji, usytuowanego na wybrzeżu Morza Śródziemnego (zob. Księga Iza
Asyria (Aszszur, Asyryjczycy) – nazwa ta może wywodzić się od imienia syna Seta (zob. Księga Rodzaju 10, 22) i określać zarówno kraj (zob. Księga Rodzaju 2, 14),
„Synowie Lota” (wers 9b) to drugie określenie Moabitów i Ammonitów (wersy 7b-8a; Księga powtórzonego Prawa 2, 9.19). Zestawienie ich z Asyryjczykami mogło stanowić formę klamry w dzie
Druga część psalmu (wersy 10-19) podejmuje zagadnienie strategii Boga wobec wrogów Izraela. Psalmista ponownie zwraca się do Boga by nie trwał w bezczynności (wers 2), ale podjął konkretne działanie, które odzwierciedla wołanie „uczyń” (wers 10). Orant zobrazowuje tę prośbę za pomocą trzech wyrażeń: „
Po przykładach z historii narodu wybranego psalmista nawiązuje do z
W ostatniej części psalmu (wersy 17-19) orant kontynuuje swoją prośbę o ukaranie wrogów wymienionych w wersach 7-9. O ile oczekiwali oni zwycięskiej chwały nad Izraelem, o tyle mają oni doświadczyć widzialnej dla wszystkich hańby, wstydu i porażki. Konsekwencją interwencji Boga ma być nie tylko ochrona Izraela, ale i przemiana złoczyńców (wers 17b). Szukanie bowiem imienia Jahwe oznacza poddanie się woli Boga, kult Jemu składany i odejście od złego postępowania (zob. np.: Księga Wyjścia 5, 2; Pierwsza Księga Królewska 8, 43; Księga Ezechiela 7, 2-4; 25, 3-5). W wersie 18 pisarz kontynuuje wątek zawstydzenia i pogardy dotykający oponentów, życząc im ostatecznie śmierci. Życzenie to, w kontekście poprzedniego i następnego wersu, gdzie mowa jest o poznaniu przez wrogów Boga, prawdopodobnie posiada w swojej istocie prośbę o uwolnienie od śmiertelnego niebezpieczeństwa,
W cierpieniu narodu jest cierpienie poszczególnych jego obywateli. Psalm 83 jest tego obrazem. Psalmista wołał do Boga, który w czasach kiedy przyszło żyć orantowi, wydawał się głuchy i bierny wobec tego wszystkiego co doświadczał on i jego rodacy. Przy poczuciu osamotnienia i opuszczenia ze strony Boga, trzeba im było zmagać się z przybierającą na sile koalicją zła. Samotność dobra wobec mnogości zła. Jedynie co pozostało w tej sytuacji, to przepełnione bólem wołanie do Boga i nic więcej. Ból ten był potęgowany przez odczucie
Psalmista i jego naród znał, co znaczy żyć z Bogiem i czym jest troska Boga o swój lud i o każdego człowieka, który Mu zaufał. Stąd w psalmie tyle odniesień do historii i wydarzeń biblijnych. Ich gęstość może nawet utrudniać lekturę. Złorzeczenie wrogom ostatecznie przeradza się w pragnienie, by i oni poznali Boga.
Ten, kto prawdziwie pozna Boga przestaje być wrogiem
Zobacz całą zawartość numeru ►