O młodości, starości i Bogu
Z Księgi Psalmów. Kto ufa Bogu, zachowa młodość serca. Proszę o otwarcie Pisma świętego na Psalmie 71.
2021-09-09
Gatunek literacki tego psalmu nie jest
Psalm 71 |
|
w. 1-3 |
Ps 31, 1-3 |
w. 5-6.17 |
Ps 22, 10-11 |
w. 12 |
Ps 22, 1.12.20; Ps 35, 22; Ps 38, 22-23; Ps 40, 14 |
w. 13 |
Ps 35, 4.26 |
w. 18 |
Ps 22, 30-31 |
w. 19 |
Ps 36, 6 |
W wersji hebrajskiej psalm nie ma nagłówka, ale występuje on w przekładzie greckim, zwanym Septuagintą. Tam brzmi on: „Dawida, kiedy potomkowie Jonadaba i pierwsi wśród ludu zostali uprowadzeni do niewoli” (zob. Księga Jeremiasza 35, 1-19; 42, 1-22).
W utworze możemy wyróżnić następujące jednostki tematyczne: wyznanie ufności i prośba (wersy 1-3); wołanie o uwolnienie od złoczyńcy (wersy 4-8); wołanie o wsparcie w podeszłych latach (wersy 9-11); wołanie o pomoc przeciw nieprzy
Pierwsze trzy wersy, to modlitwa pozwalająca przetrwać psalmiście. Chociaż przeżywa trudności, jest bezpieczny, bo jest przy Bogu. Jego atutem jest niewinność, stąd przepełniony ufnością wyznaje, że Bóg jest dla niego schronieniem, skałą i twierdzą. Niewinność pozwala mu przywoływać Boga. Korzysta z często stosowanego w Psałterzu obrazu Boga nachylającego swoje ucho ku człowiekowi (w. 2; Ps 17, 6; 31, 3; 54, 4; 55, 2; 84, 9; 86, 1). Niewinność pozwala psalmiście odwołać się do Bożej sprawiedliwości i zrealizować zaproszenie Boga, by w niebezpieczeństwie zawsze przychodzić do Niego (wers 3).
W wersie 4 orant przedstawia powód swoim cierpień – jest krzywdzony, doświadcza agresji ze strony drugiego człowieka. W wersie tym jest mowa o pojedynczym przeciwniku, ale z wersów 10. 13 i 24 wiemy, że była ich znaczna liczba.
Wersy 5-6 otrzymały formę świadectwa życia oranta, który od swojej młodości jest przy Bogu i żyje z Bogiem. W Nowym Testamencie tego rodzaju laudację odnajdujemy w przykładzie życia Tymoteusza (zob. Drugi List do Tymoteusza 1, 4-5; 3, 14-15). Wers 6, który można przetłumaczyć w dwóch poprawnych wers
Zmagania i trudności psalmisty mogły zostać odczytane
Passus 9-11, to modlitewna refleks
Psalmista jednak wie, że Bóg nie pozostawia człowiek starego, a brak ludzkich sił nie oznacza braku Bożej opieki. Świadomość bliskości Boga (niekoniecznie Jego odczuwania!) jest jego siłą. I dopóki ją posiada, jest poza zasięgiem przeciwników (wersy 12-13).
Nadzie
Psalmista kontynuuje swoją pieśń podziwu i wdzięczności wobec Boga (wersy 19-21). Wers 19 wskazuje na jeden z przymiotów Boga – Jego sprawiedliwość. Informac
Doświadczenie cierpienia (wers 20) nie odbiera orantowi nadziei (wers 21). Skoro Bóg był przy nim od młodości, jest i teraz, będzie i w przyszłości. Kwestia przyszłości zawarta w tych dwóch wersach, oddana została za pomocą plastycznego obrazu „wydobycia z otchłani ziemi”. To biblijna kraina zmarłych (zob. np.: Ps 49, 15; 69, 16). Tak rozumiany tekst wskazuje na pewne wyczucie kwestii zmartwychwstania, co wydaje się być jeszcze zbyt wczesne w teologii Psalmów, chociaż nie można tego wykluczyć. Bardziej prawdopodobna jest interpretac
Jej konsekwencją, jest ponowna obietnica wychwalania Boga. Psalmista pragnie to wyrazić przez muzykę (wersy 22-23) oraz świadectwo swoich słów (wers 24). Sformułowanie „Święty Izraela” (wers 22), to tytuł Boga, używany przez Izraelitów podczas liturgii. W Psałterzu występuje jeszcze dwukrotnie (Ps 78, 41; 89, 19), natomiast wielokrotnie stosowany jest przez proroka Iza
Ostatnia część wersu 24 zawiera przejrzysty i pouczający przekaz: ci, którzy dążyli do klęski oranta, dzięki sprawiedliwości Boga, sami ją ponieśli.
Obraz starości utrwalony w Psalmie 71 może otrzymać kilka interpretacji. Pierwsza z nich – „społeczna”. Owym starcem jest cały naród Izrael, który w obliczu zmagań potrzebuje nowej nadziei i nowych sił. Naród, który od swojej młodości jest przy Bogu; naród, który został przyjęty przez Niego,
Interpretac
W interpretacji szerszej, przeciwnikiem człowieka starego (ale i nie tylko) może być on sam. Brak szeroko rozumianego zaangażowania w życie, począwszy od wymiaru fizycznego, przez psychiczny, aż po duchowy powoduje, że człowiek sam dla siebie staje się wrogiem. Walczy z sobą,
Zobacz całą zawartość numeru ►