Karta Praw Dziecka Nieuleczalnie Chorego

Kilka miesięcy temu pracownicy watykańskiego szpitala pediatrycznego zredagowali Kartę Praw Dziecka Nieuleczalnie Chorego. W dziesięciu punktach – jak w Dekalogu – sformułowano najważniejsze zasady dotyczące opieki nad dzieckiem nieuleczalnie chorym.

zdjęcie: www.ospedalebambinogesu.it

2018-08-29

Karta Praw Dziecka Nieuleczalnie Chorego jest odpowiedzią na coraz częstsze przypadki odbierania dzieciom prawa do godnego zakończenia życia, jak to miało miejsce w przypadku głośnej sprawy Alfiego Evansa czy Charliego Garda. Nawiązuje do wcześniejszych dokumentów, dotyczących opieki nad chorymi dziećmi, do których należą między innymi: Międzynarodowa Konwencja Praw Dziecka (zatwierdzona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 20 listopada 1989 r.), Europejska Karta Praw Dziecka (z 1986 r. i 1992 r.), Praw Dzieci i Młodzieży w Szpitalu ABIO-SIP (2008), Karta Praw Umierającego Dziecka (Karta z Triestu, 2012).

Najważniejsze zasady opieki nad chorymi dziećmi zawarto w dziesięciu punktach:

1. Dziecko i jego rodzina mają prawo do najlepszych relacji z lekarzem i personelem medycznym.

Autorzy dokumentu wyraźnie podkreślają ważność przymierza terapeutycznego między rodziną a lekarzem, które jest podstawowym elementem każdego procesu leczenia z udziałem nieletniego. Proces komunikacji między dziećmi, członkami rodziny i personelem medycznym powinien opierać się na wzajemnym szacunku. Wszystkich skupionych wokół chorego dziecka ma łączyć wspólny cel, jakim jest ochrona i osiągnięcie jak najwyższego poziomu dobrostanu, w celu uniknięcia nieporozumień lub konfliktów. Oprócz personelu medycznego i pielęgniarskiego, rodzina powinna mieć zapewnioną pomoc specjalistów z różnym wykształceniem i doświadczeniem, zdolnych do towarzyszenia im w trudnym procesie choroby: psychologów, pracowników społecznych, wychowawców, doradców, asystentów duchowych, personelu recepcji, wolontariuszy.

2. Dziecko i jego rodzina mają prawo do edukacji zdrowotnej.

Dziecku i jego rodzinie należy zapewnić możliwość zdobywania i rozwijania umiejętności, które pozwolą im zrozumieć chorobę i proces leczenia, podjąć współpracę z pracownikami służby zdrowia, utrzymywać lub poprawiać jakość życia. Za edukację pacjenta i rodziny odpowiedzialny jest personel medyczny.

3. Dziecko i jego rodzina mają prawo do uzyskania drugiej opinii.

Dziecko i członkowie jego rodziny mają prawo zażądać i uzyskać pogłębioną lub dodatkową opinię lekarską na temat postawionej diagnozy lub zalecanego leczenia. Lekarz odpowiedzialny za proces leczenia powinien poinformować pacjenta o jego prawie do zwrócenia się o drugą opinię. Jego obowiązkiem jest także uzgodnienie z konsultantem zewnętrznym terminu i sposobu konsultacji oraz gotowość do wzięcia w niej udziału. Wynik konsultacji powinien zostać odnotowany w dokumentacji medycznej małego pacjenta.

4. Dziecko i jego rodzina mają prawo do jak najdokładniejszej diagnozy.

Dziecko ma prawo do opieki i pomocy na najwyższym poziomie, aby zapewnić mu jak największe szanse na przeżycie i rozwój. Dziecko i jego rodzina mają prawo do kontaktowania się i konsultacji z placówkami medycznymi, które mają największe doświadczenie i kwalifikacje, również w zasięgu ponadnarodowym.

5. Dziecko ma prawo dostępu do najlepszej opieki doświadczalnej.

Dziecko ma prawo do korzystania z najnowszych osiągnięć medycyny, także eksperymentalnych, wykluczając jednak lub redukując do minimum ewentualne czynniki ryzyka. Wszelkie zabiegi medyczne, w tym zabiegi eksperymentalne, powinny być przeprowadzane wyłącznie po uzyskaniu świadomej zgody rodzica lub opiekuna prawnego. Dziecko musi otrzymać informacje odpowiednie do jego zdolności rozumienia i akceptowania ich w wolny sposób, bez żadnego nacisku czy przymusu.

6. Dziecko ma prawo do korzystania z transgranicznej opieki zdrowotnej.

W celu ochrony dziecka każda rodzina może skorzystać z prawa wyboru lekarza, zespołu medycznego i placówki zdrowotnej, której ufa, a nawet przenieść się do kraju innego niż jej własny. Szpital ma obowiązek uszanować to prawo.

7. Dziecko ma prawo do ciągłości opieki i opieki paliatywnej.

Gdy tylko jest to możliwe, dziecko ma prawo do pozostania w domu ze względu na swoje potrzeby zdrowotne, nawet te złożone, aby umożliwić mu ciągłą opiekę. Dziecko ma również prawo do odpowiedniego leczenia bólu, zarówno fizycznego, jak i psychicznego, oraz do zapobiegania i łagodzenia objawów choroby. Już we wczesnym etapie planowania leczenia powinno się uwzględnić opiekę paliatywną jako uzupełnienie działań leczniczych i rehabilitacyjnych.

Dziecku, które nie jest samowystarczalne, jest niestabilne, zmaga się z przewlekłą postępującą lub nieuleczalną chorobą, należy zapewnić ciągłość opieki również poprzez opiekę domową, taką jak hospicjum dziecięce.

8. Dziecko ma prawo do szacunku dla siebie także w końcowej fazie życia, bez uporczywej terapii.

Dzieciom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji, w tym chorym nieuleczalnie oraz w ostatnim stadium choroby, należy zapewnić odpowiednie leczenie, opiekę i wsparcie (psychologiczne, społeczne, duchowe), proporcjonalne do danego stanu, przy jednoczesnym powstrzymaniu się od wszelkiego nieuzasadnionego uporu w kontynuowania leczenia. Jednocześnie leczenie nie polega wyłącznie na przywróceniu zdrowia. Integralną częścią procesu opieki jest utrzymywanie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem. Opieka nad dziećmi sprawia, że opieką jest otoczona cała rodzina.

9. Dziecko i jego rodzina mają prawo do pomocy psychologicznej i duchowej.

Dziecko i jego rodzina muszą być wspierane w trakcie trwania choroby, w tym chorób nieuleczalnych i postępujących, biorąc pod uwagę nie tylko potrzeby kliniczne, ale także potrzeby emocjonalne, psychologiczne i duchowe. Dlatego oprócz personelu medycznego i pielęgniarskiego towarzyszącego rodzinie, należy zapewnić pomoc specjalistów o różnym wykształceniu i umiejętnościach, zdolnych do kierowania i wspierania rodziny w trudnym procesie choroby: psychologów, pracowników socjalnych, wychowawców, doradców, kierowników duchowych, opiekunów, wolontariuszy.

10. Dziecko i jego rodzina mają prawo do udziału w opiece i badaniach.

Dziecko i jego rodzina mają prawo do udziału w działaniach opiekuńczych, badawczych i recepcyjnych placówki medycznej. Mogą też angażować się i odgrywać aktywną rolę w komitetach szpitalnych, w oddziałach stowarzyszeń rodzicielskich, w zajęciach rekreacyjnych i zabawowych oraz w zarządzaniu domami opieki.


Wydaje się, że dokument ten nie wnosi nic nowego, a jego zapisy wydają się oczywiste. Jednak nadużycia, które coraz częściej są nagłaśniane, pokazują, że jest on bardzo potrzebny, nie tylko we Włoszech.

Autorzy tekstów, S. Aleksandra, Najnowsze

nd pn wt śr cz pt sb

31

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

14

15

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Dzisiaj: 26.04.2024